Introductie

Het komt steeds vaker voor dat de hulp wordt ingeroepen van digitaal forensisch onderzoekers. Onderzoek van pc's, netwerken, mobiele telefoons en aanverwante media vragen diepgaande kennis. Naast deze kennis zijn de tools voor het achterhalen van bepaalde gegevens en de interpretatie van gegevens zeer belangrijk. Deze blog zal proberen oplossingen aan te dragen voor hulp bij digitaal onderzoek. Verschillende tools passeren de revue, interessante artikelen worden verder uitgediept, links naar andere forensische sites en handleidingen ter ondersteuning komen aan bod.
ip information

donderdag 27 december 2007

Adverteren naar het onderwerp...

Dagelijks heb ik een aantal vaste sites die ik langsloop. Tegenwoordig kan je daarbij geholpen worden door je "eigen" startpagina, iGoogle. Vandaag zag ik bij de nieuwsitems op FOK!frontpage die ik vanuit mijn iGoogle aanklikte een artikel over een vrouw die door een onbekende man voor de trein is geduwd. Diep triest dat dit soort dingen gebeuren. Echter worden de pagina's van FOK ook gevuld met advertenties. Van de Google advertenties weten we dat deze gerelateerd zijn aan de website waarop ze staan, maar dat het soms ook averechts kan werken toont de onderstaande afbeelding aan.



In dit geval geen "gerelateerde" advertentie van Google, maar wel een advertentie van Ditzo, een verzekeringsmaatschappij. In het flashfilmpje wordt een nietsvermoedende man platgewalst door een sloopkogel. De advertenties worden weliswaar random onder de artikelen gezet, maar het lijkt mij dat deze niet helemaal gepast is...

Daarnaast kan je je afvragen in hoeverre op deze manier adverteren effectief is. Op het moment dat je de advertentie aanklikt,zal bij een aantal mensen de informatiebalk tevoorschijn komen met de melding dat er een pop-up geblokkeerd is.



De mensen die dan toch nog de advertentie willen zien kunnen vervolgens de informatiebalk aanklikken, waarna ze kunnen kiezen voor pop-ups tijdelijk toestaan...



Helaas zal de pagina zich dan verversen. Grote kans dat de random gekozen advertentie pas weer verschijnt nadat de pagina meerdere malen is ververst. In mijn test duurde het in 1 geval wel 20x voordat de betreffende advertentie weer verscheen. Helaas... na het aanklikken van de advertentie verscheen weer de informatiebalk waarin ik de pop-up tijdelijk toe kan staan. Natuurlijk kan ik kiezen voor de andere optie "pop-ups van deze website altijd toestaan", maar wil ik dat wel? Hiermee zadel ik mijzelf op met ongewenste popups van deze "toegestane" website. Daarnaast loop ik het risico dat de beveiliging van mijn pc aangetast wordt. Het ging mij tenslotte alleen maar om die ene advertentie en niet die honderden anderen...

Geen opmerkingen:

Real Time Visitors !